11 marca 2011

Feral - Kate Wild

Życie, byt, istnienie - można odczytywać w różnych kategoriach.

Życie człowieka to jednak z jednej strony biologiczne funkcjonowanie jego organizmu, a z drugiej - świadomość, która kształtuje osobowość, a także rządzi emocjami i uczuciami. Kiedy pozbawieni zostajemy jednej z tych dwóch najważniejszych płaszczyzn naszej egzystencji, normalne funkcjonowanie w społeczeństwie nie jest do końca możliwe. Tak i było w przypadku Feral...

Feral jest chimerą.

Cóż to takiego?

W naszym świecie nie istnieją. A jeśli nasz świat nie do końca jest światem prawdziwym? Jeśli to, co nazywamy codziennością, jest tylko niewielką cząstką rzeczywistości?

Wyruszmy zatem w fascynującą podróż w głąb mrocznego Nowego Miasta - Nowej Atlantydy.

"[Jej mieszkańcy] chcą stworzyć idealne społeczeństwo. Utalentowani i inteligentni będą na szczycie, obsługiwani przez tych mniej uzdolnionych. Wszystko będzie kontrolowane. Żadnej przemocy, żadnych wojen. Nieroby umrą z głodu, jeśli nie wezmą się do pracy. Przestępcy będą karani zgodnie z przewinieniami, oko za oko, ząb za ząb, więc nie będzie zbrodni."

Nowa Atlantyda nie jest jednak tak wspaniała, jak się prezentuje. To właśnie tam powstają istoty, które bez skrupułów maja zabijać przeciwnika. To tam powstają istoty pozbawione sumienia, których nie nauczono co to są uczucia. 'Miasto' to świat zupełnie inny od tego, który znamy z codziennego doświadczenia. To świat, który nie pozwala na słabości i upadki, nie pochyla się nad cierpiącymi, głodnymi i chorymi. Nie wyciąga pomocnej dłoni. Wymaga, ale nie oferuje nic w zamian.

Feral jest chimerą.

Chimerą, czyli człowiekiem, któremu wszczepiono geny wilka. Ludzką postacią zawładnął umysł dzikiego drapieżnika, który pragnie atakować wrogów i bezlitośnie pokonywać słabszych, ale jednocześnie bratersko wstawiać się za swoimi pobratymcami. Feral żyje w tym sztucznym, zatrutym przez nieustanne dążenie do ogarnięcia władzą całego świata, społeczeństwie.

Wyszkolona zabójczyni wszystkiego co słabsze dostrzega zło swego świata, w momencie, kiedy staje przed strasznym wyborem. Może ochronić niewinnego człowieka przed gniewem przełożonych, jednocześnie przeciwstawiając się wyznawanym przez szesnaście lat życia wartościom, lub też pozostać wierna wpajanym przez całe życie ideałom, a w zamian skazać na śmierć osobę, która na nią nie zasługuje, gdyż znalazła się w Mieście przypadkiem, nie będąc w pełni świadoma nawet tego, co się z nią stało.

Kate Wild w swojej powieści poruszyła kwestię samotności i braku miłości w okresie dzieciństwa i dojrzewania bohaterki. Feral od urodzenia żyła w rygorze. Za każde, nawet najdrobniejsze przewinienie była surowo karana karami cielesnymi. Musiała być posłuszna, punktualna i niezwykle sprawna fizycznie. Kadeci Nowej Atlantydy nie mogą żyć swoimi uczuciami. Nie mają bliskich osób. Dopiero kiedy Feral przeniosła się do prawdziwego świata, odkryła, że istnieją ludzie, którym na niej zależy, którzy postrzegają ją jako rodzinę, przyjaciółkę, a nie tylko jako maszynę do zabijania, wreszcie którzy ją kochają.

Kate Wild udało stworzyć się powieść głęboką i wzruszającą, która w żadnym stopniu nie przypomina współczesnej prozy 'wampirycznej'. Poza ciekawą i wartką akcją niesie pewne przesłanie.

To naprawdę interesująca i pochłaniająca pozycja dla każdego. Moja ocena - najwyższa.


23 komentarze:

  1. Wow, intrygująca opinia. Muszę przeczytać :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mogę uwierzyć, że masz jedyne 16 lat :)
    Twoje recenzje są bardzo dojrzałe i wyciągasz niesamowite wnioski :)
    Pozdrawiam i coraz lepszych recenzji życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiłaś mnie recenzją i maksymalną oceną :) Sądzę, że sięgnę po tą pozycję.
    Dodaję do "Czytanych blogów" i pozdrawiam,
    Charlotte

    OdpowiedzUsuń
  4. zachęciłaś mnie do przeczytania. Chętnie sięgnę!
    O chimerach jeszcze nie słyszałam nigdy, więc tym bardziej muszę zaspokoić ciekawość

    OdpowiedzUsuń
  5. Siostra z pewnością by się ucieszyła z tej książki, bo to jej klimaty:)). Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie również ta książka zainteresowała, więc jeśli się na nią natknę, to z pewnością przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja przeczytam w e booku, skoro tak polecasz :) Nie kupię, bo okładka jest tak straszna, że nie chce jej mieć na półce :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Pomimo bardzo zachęcającej recenzji ja raczej nie przekonam się do tej książki, tematyka to raczej nie moja działka, a wolę nie brać się za coś, co jedynie mogłoby mnie znudzić. Niemniej - bardzo dobra recenzja. :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Taka ocena musi o czymś świadczyć. Mimo tematyki powiązanej z wampirami widać, że jest to coś innego, więc z chęcią ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się jak napisałaś recenzję- tak inaczej ;D

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa książka. Az usta mi się otworzyły :O Na pewno przeczytam, wchodzi na terytorium psychologicznej, a przynajmniej takie mam odczucia Na pewno

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam wielką ochotę na tą książkę, jednak musi ona jeszcze trochę poczekać na swoją kolej ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Oho, następna książka na listę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Sama nie wiem. Może kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  15. 10/10 robi wrażenie. Nie wiem czy to książka dla mnie, ale co muszę Ci przyznać, recenzja jest bardzo dobra, warta pochwały :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Na pewno zachęcasz, ale mimo tego nie do końca mnie przekonałaś. Nie wiem, czy przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  17. Jaki ładny, refleksyjny początek... Zresztą książka wydaje się nie mniej interesująca :). Kiedyś na pewno sięgnę :).

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Aha, o początek recenzji mi chodziło ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wkrótce dołączę ją na listę "100 książek, które koniecznie muszę przeczytać przed śmiercią", którą zaniedługo założe, jeśli tylko dostanę się do mojego komputera ;). Lista trochę mało pozytywna, ale zawsze coś.. ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Chcę ją przeczytać! Tyle dobrego się nasłuchałam o tej książce od Ciebie, że nie może być inaczej ;*

    OdpowiedzUsuń
  21. Przeczytałam książkę i zgadzam się w pełni z recenzją, też daje najwyższą ocenę i chętnie przeczytałabym coś jeszcze tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  22. Książkę czytałam i spodobała mi się ;)
    Przypomina troszeczkę powieść antyutopijną.
    Podoba mi się twoja recenzja
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń